نسخه آزمایشی
۹۸ بازدید

دکتر سید مجید امامی در نشست “اثرگذاری دانشجو در جامعه از نگاه دانشجوی امروز و گذشته با رویکرد فرهنگ و فضای مجازی” که به همت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک برگزار شد، اظهار کرد: طرح راه اندازی کانون های گفتگوهای فرهنگی، یکی از طرح هایی است که در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه این کانون ها فقط نگاه نخبگانی ندارند، افزود: منظور از راه اندازی این کانون ها این است که فضای باز برای بحث و گفتگو، البته به شکلی ساده تر و بدون مجامله تر شکل بگیرد.

امامی اظهار کرد: در حال تلاش هستیم که بدون ساختارسازی جدید با همین ظرفیت انجمن ها و کانون های دانشگاهیان و دیگر محافل، جلساتی همچون جلسه امروز را برگزار کنیم و حضور افراد مختلف در این جلسات باعث می شود که سامعه این جلسات تنظیم شود.

وی افزود: آنچه در دو ماه اخیر اتفاق افتاد، بروز و ظهور گسل های موجودی بود که در عرصه فرهنگی کشور وجود داشت و معمولا آنها را درمان نکرده بودیم.

وی اظهار کرد: گسل های فرهنگی، قومیتی، جنسیتی و مذهبی در کشور وجود دارد و در سوژه ای که جرقه اتفاقات اخیر بود، تقریبا تمام این گسل ها تجمیع شده بود و این جلسات بهترین فرصت برای گفتگو کردن در مورد این گسل هاست.

اصلاح فضای اجتماعی نیازمند بازگشت به فضای باز اجتماعی ذیل آرمان‌های انقلاب است

امامی با بیان اینکه تکلیف ما در خصوص بسیاری از این مسائل هنور مشخص نیست، افزود: تغییرات و تحولات زیادی رخ داده ولی نظام فرهنگی مان را براساس آنها بروزرسانی نکرده ایم.

وی اظهار کرد: هر جامعه ای فرهنگ رسمی، عمومی و نخبگانی دارد که این فرهنگ ها طبیعتا فاصله هایی دارند ولی گاهی این فواصل بسیار زیاد می شود. در جامعه ما در موضوعاتی، بین فرهنگ رسمی و عمومی جامعه بیش از ۵۰ درصد فاصله وجود دارد البته در هسته سخت جامعه که هویت ملی است و بال اسلامی و ایرانی دارد وضعیت خیلی بهتر است.

امامی گفت: بین فرهگ نخبگانی و فرهنگ های رسمی و عمومی جامعه هم فاصله زیاد است، به همین دلیل مدیریت مسائل استان ها بر اساس نظرات دانشگاهیان و نخبگان انجام نمی شود، همانگونه که مسایل مردم یک چیز است و پایان نامه ها چیز دیگرند.

وی بیان کرد: مهمترین چالشی که عملا سعی می کنیم کاهش یابد شکاف بین این فرهنگ هاست که در این راستا اتفاقات مختلفی باید بیفتد تا به هدف برسیم.

امامی اظهار کرد: ناطقه و سامعه این فرهنگ ها هم باید اصلاح شود. در حال حاضر حوزه عمومی سنتی که فضایی بود برای گفتگو در خصوص امور عمومی و تا حد زیادی واگرایی ها را تدبیر می کرد تضعیف شده و حوزه عمومی مدرن هم در اختیار ما نیست.

وی گفت: در حوزه عمومی مدتها غفلت کردیم و پس از آن متوجه شدیم بیش از ۷۰ درصد پهنای باند کشور در اختیار اینستا و واتساپ است ولی حوزه عمومی که ما نیاز داریم را برایمان ایجاد نمی کند و در عین حال کلان داده ملی ما در اختیار آنها قرار می گیرد.

اصلاح فضای اجتماعی نیازمند بازگشت به فضای باز اجتماعی ذیل آرمان‌های انقلاب است

امامی با اشاره به ریزش اعتماد به رسانه، گفت: اعتنای رسانه ای با اعتماد رسانه ای اشتباه گرفته شده است،البته در دوران کرونا به شدت اعتماد به رسانه رسمی افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه معماری اجتماعی باید بیشتر گفت و گو کنیم، افزود: ایجاد کافه های گفتگو محور در دانشگاه ها بسیار مهم است. یکی از ریشه های فاصله افتادن بین بخش های مختلف جامعه انسداد باب گفتگو و لکنت زبان مسئولان است و گاهی هم شرایط حقوقی گفت و گو برای اقشار مختلف مهیا نیست.

وی بر لزوم گفت و گوی مردم با مسئولان تاکید کرد و افزود: مدیران کل دستگاه ها باید به صورت هفتگی در دانشگاه ها حضور پیدا کنند، در این راستا اعضای هیات دولت از این هفته در مساجد حضور پیدا می کنند، همچنین رییس جمهور بر حضور مسئولان در دانشگاه ها و شنیدن سخنان دانشجویان تاکید دارد.

امامی تاکید کرد: برای اینکه فضای اجتماعی مان اصلاح شود راهی نداریم جز اینکه به یک فضای باز اجتماعی ذیل آرمان های انقلاب اسلامی بازگردیم. باید به جامعه اولویت داد و کار نخبگان همین است.

وی اظهار کرد: مزیت رقابتی ما در مقایسه با دشمن این است که ما هویت مشترک داریم، در تعامل با هم هستیم و سرنوشت مشترک با مردم و دانشجویان و همه اقشار مردم داریم.

بر اساس این گزارش، سینا دلشادی با اشاره به نشست دکتر امامی با دانشجویان دانشگاه اراک گفت: ما بیش از گذشته نیاز داریم که در فضاهای دانشجویی و اجتماعات جوان و نوجوان حضور پیدا کنیم و در حد توان تبیین و روشنگری انجام دهیم.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم با مفهوم عدم پیروی از کافران، افزود: دشمن با ترفندهای ترکیبی حملات مختلفی را به گروه های مختلف انجام داده است تا ما را از باورهای اصلی خودمان خالی کند.

دلشادی با بیان اینکه دشمن حد توقفی برای تجاوز و تعدی به جامعه اسلامی ندارد تاکید کرد: با زمانه شناسی و جهاد کبیر و تبیین می توانیم بر این فتنه ترکیبی فائق شویم.

اشرف جواهری مشاور نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز با تاکید بر اهمیت مناسبت ۱۶ آذر، گفت: آنچه در این روز اتفاق افتاد برای دانشجویان آنزمان دنیایی از عظمت و بزرگی بود.

وی با اشاره به تاکیدات مداوم رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین اظهار کرد: تاکیدات ایشان باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

جواهری با بیان اینکه دل ما برای بحث فرهنگ زخم است، خواستار توجه ویژه مسئولان به بخش های مختلف فرهنگی کشور شد.

دکتر رحیمی معاون علمی سپاه روح الله استان مرکزی نیز در این نشست اظهار کرد: اگر بدنبال تعریف نقش نسل فعلی و گذشته دانشجویان در جامعه هستیم باید به شرایط این دو نسل پرداخت. بدون اسیب شناسی اجتماعی نمی توان نقش این دو نسل را در حوزه فرهنگی و اجتماعی بررسی کرد.

اصلاح فضای اجتماعی نیازمند بازگشت به فضای باز اجتماعی ذیل آرمان‌های انقلاب است

وی با بیان اینکه چند موضوع وجود دارد که بررسی آنها می تواند در مقایسه این دو نسل و بررسی تاثیرگذاری آنها بر جامعه موثر باشد، سیاست های پذیرش دانشجو در دانشگاه ها را یکی از این موضوعات عنوان کرد که باید بررسی شود و گفت: در نسل گذشته پذیرش دانشجو در دانشگاه بسیار سخت بوده و کسانی که به دانشگاه راه پیدا می کردند عرصه گاه فعالیت شان غالبا علمی بود ولی باید دید که الان به چه شرایطی رسیده ایم و مدرک گرایی به چه سمتی می رود و چه تبعاتی می تواند داشته باشد.

رحیمی گفت: موضوع بعدی که باید بررسی شود، رابطه دانشگاه با جامعه و حوزه اشتغال است. در دهه ۶۰،  تعادلی بین ورودی و خروجی دانشگاه ها وجود داشت ولی در حال حاضر دانشگاه ها فربه شده اند و پذیرش دانشجو بالا رفته بدون اینکه برای پس از فارغ التحصیلی آنها فکری شود و بیکاری فارغ التحصیلان رقم خورده است.

وی موضوع بعدی را گسترش فضاهای ارتباطی عنوان کرد و افزود: دغدغه دانشجویان نسل گذشته بیشتر کتابخوانی بوده است ولی الان با توجه به اینکه فضای مجازی بر ذهنیت، باورها و کنش های دانشجویان تاثیر دارد توانسته به نوعی خانواده دوم دانشجویان شده و بر تربیت آنها تاثیر بگذارد ولی سواد رسانه ای کشور ما بسیار ضعیف است و قبل از دانشگاه، فرد باید در حوزه سواد رسانه ای اطلاع پیدا کند.

اصلاح فضای اجتماعی نیازمند بازگشت به فضای باز اجتماعی ذیل آرمان‌های انقلاب است

رحیمی افزود: موضوع بعدی نقش دانشجو بر خانواده است. در گذشته دانشجو بر خانواده تاثیر چندانی نداشت و غالبا در حاشیه بود ولی الان در هسته های مشارکتی خانواده نقش آفرینی می کند و حرف برای گفتن دارد.

وی اظهار کرد: در کل اگر بخواهیم شرایط را تحلیل کنیم باید بدانیم وضعیت دانشجویان در بخش فرهنگ و اجتماع نسبت به گذشته تغییرات بسیار داشته و مهمتر اینکه ما ساختارهای فرهنگی مان را هنوز نتوانستیم همطراز و همپا با حوزه های تحصیلات تکمیلی و همطراز با تعداد دانشجویان و ساختارهای دانشجویی هماهنگ کنیم که مشکلات جدی در این رابطه ایجاد شده است در حالی که شرایط باید به نحوی هدایت و راهبری شود که مشکلات کاهش پیدا کند.

سعید میرنظامی رییس سازمان استاندارد استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: یکی از مشکلات کشور این است که بسیاری وقت ها راه حل ها را می دانیم ولی عزم و اراده ای برای رفع مشکلات وجود ندارد.

وی تاکید کرد: جهاد تبیین نیازمند تلاش ویزه و فوق العاده است و همه ما وظیفه داریم در این حوزه کار و تلاش کنیم.

میرنظامی با بیان اینکه یکی از دستگاه هایی که کمترین میزان اعتبارت را دارد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این نشان می دهد که تصور ما از پیشرفت بیشتر در حوزه های عمرانی است افزود: همین نگاه باعث شده است که شهرداری های ما کار فرهنگی هنری خاصی انجام دهند علیرغم اینکه سازمان فرهنگی هنری دارند.

اصلاح فضای اجتماعی نیازمند بازگشت به فضای باز اجتماعی ذیل آرمان‌های انقلاب است

وی افزود: اگر مقداری از اعتبارات در این حوزه هزینه شود تاثیرگذاری آن را می شود دید. این مسئله را باید به دولت اطلاع رسانی کرد چراکه بخشی از ضعف فرهنگی موجود در کشور متوجه این موضوع است. چون انجام تکالیف نیازمند ابزار است و باید اعتبار مورد نیاز برای اینکار تامین شود.

وی تاکید کرد: فعالیت های فرهنگی نباید به جلسه گذاشتن خلاصه شود بلکه باید دستگاه های متولی در این حوزه کارشان را به درستی انجام دهند تا نمود آنرا در جامعه مشاهده کنیم.

میرزاخانی از اساتید دانشگاه نیز با اشاره به شهادت شهید بیات یکی از دانشجویان شهید گفت: سیره این شهدا برای نسل جوان تبیین نشده است.

وی اظهار کرد: تغذیه خط فکری دانشجویان پیرو خط امام سال ۶۰ از طریق اعلامیه های امام بود.

وی با بیان اینکه از وقایع انقلاب و سیره شهدا برای دانشجویان سخن نگفته ایم و از آنها نخواسته ایم در این خصوص تحقیق کنند، افزود: وصیتنامه حضرت امام را در دانشگاه ها نخوانده ایم و آنرا برای دانشجویان تشریح نکرده ایم جز اینکه یک واحد درسی در این خصوص را در بین درس های دانشگاهی قرار داده ایم .

اصلاح فضای اجتماعی نیازمند بازگشت به فضای باز اجتماعی ذیل آرمان‌های انقلاب است

میرزاخانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری با توجه به روحیه پرسشگری دانشجویان، تاکید بسیاری بر راه اندازی کرسی های آزاداندیشی داشتند که به درستی اجرا نشد، گفت: بمباران فرهنگی در متنوع ترین و بروزترین شکلش، هر روزه در حال انجام است و اگر با این شرایط حرف رهبری بر زمین مانده است به این دلیل است که بسیاری از مسئولان در خصوص ضرورت پرداختن به این مسئله به باور نرسیده اند.

سعادت زاده از دیگر اساتید حاضر در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه در قاطبه دانشجویان به شدت با فقر نظری و مطالعاتی در حوزه های مختلف مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه فضای مجازی که تیغ دو لبه است شرایط را برای مطالعه آسان کرده است ولی متاسفانه نسل جدید ظاهر مطالب را می بینند و از پشتوانه های نظری مطالب آگاه نیستند، گفت: دانشگاه کارکردهای آشکار و پنهان دارد. کارکرد آشکار آن پرداختن به درس و علم و دانش و تخصص است و کار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جزو کارکردهای مجازی دانشگاه است که متاسفانه در این حوزه کم گذاشته ایم و در نتیجه دانشجویان مفاهیم نظری یک موضوع را نمی دانند.

سعادت زاده با بیان اینکه در سال ۵۷ غنای علمی بسیاری وجود داشت و دانشجویان استفاده می کردند و بزرگان بسیاری در حوزه های مختلف در تبیین مبانی نظری تاریخ اجتماعی جهان دارای دانش بودند، گفت: مشکل دانشجویان جدید این است که خود را منحصر به پلتفرم های مجازی بی محتوا کرده اند و دچار مطالبی که گزینشی تولید شده و بر آنها تاثیر می گذارد، هستند.

اصلاح فضای اجتماعی نیازمند بازگشت به فضای باز اجتماعی ذیل آرمان‌های انقلاب است

وی اظهار کرد: باید با ابزاری که به ما حمله می شود با آنها مبارزه کنیم. اگر با رسانه به ما حمله می شود باید از نظر رسانه ای آنقدر قوی شویم که بتوانیم مقابله درستی داشته باشیم.

سعادت زاده گفت: در حوزه فرهنگ عمومی باید یک کارگروه در استان مرکزی شکل بگیرد تا گام های موثری در خصوص سواد رسانه ای برای اقشار مختلف برداشته شود و این سواد برای آنها تحلیل شود و محاسن و معایب آن گفته شود تا به اهداف برسیم.

کمال آبادی یکی از دانشجویان استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: دانشجوی گذشته توانست باعث افتخارآفرینی در کشور شود و این مهم نشان می دهد که آنزمان اعتماد به جوانان بیشتر بود ولی الان خیلی کم دیده شده که مسئولان دانشجویان را به عنوان مشاور امور جوانان در کنارشان داشته باشند، در حالی که اگر این اتفاق بیفتد قطعا می توان با تجهیزات و سواد دانشجوی امروز پیشروتر و توانمندتر از گذشته عمل کرد.

وی افزود: در حوزه رسانه و فضای مجازی هم از آنجا که جوانان بیشترین فعالیت را در این فضا دارند می توان با راه اندازی کارگاه هایی با حضور متخصصان جوان این حوزه، در حوزه فرهنگی کارهای موثری انجام داد.

دکتر پارسا رییس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک در این جلسه گفت: ماحصل این نشست برگزاری یک رویداد علمی استارتاپی با موضوع “دانشجو، فرهنگ و فضای مجازی” با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد و صداوسیمای استان و معاونت علمی، پژوهشی و فناوری سپاه روح الله استان مرکزی خواهد بود.

اصلاح فضای اجتماعی نیازمند بازگشت به فضای باز اجتماعی ذیل آرمان‌های انقلاب است

 

بالا