نسخه آزمایشی
۱۵۸ بازدید

بر اساس این گزارش روز یکشنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹، مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک به همت دفتر کارآفرینی و با همکاری امور دانشجویی و فرهنگی مرکز، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع “اعتبار سنجی مشتریان” برای دانشجویان این مرکز نمود.

این کارگاه که بصورت مجازی و با هدف رشد و تقویت قوه تصمیم گیری جوانان و ارائه راه حل ها و مسیرهای درست آن، برای دانشجویان این مرکز برگزار گردید.

در ابتدای کارگاه آموزشی شاهی از اساتید مرکز جهاددانشگاهی اراک عنوان اینکه درروند تصمیم گیری،باید یک راه‌ حل را از بین چند راهِ موجود دیگر انتخاب کنیم. یا به تقاضایی پاسخ مثبت یا منفی دهیم اظهار داشت: دراین بین ممکن است ابزارها، روش‌ها وتعبیرهای مختلفی را به کار گیریم. علاوه برآن، این احتمال وجود دارد ما درمورد مسأله‌ای، خودمان به تنهایی به نتیجه برسیم یا به‌ طور دسته‌جمعی درمورد آن تصمیم بگیریم.

وی در ادامه بیان داشت: تصمیم گیری معمولا سخت است و گاهی باعث ایجاد نارضایتی و تضاد بین گروه‌های و شاید باعث کسب سود یا تحمل زیان شود واحتمال عدم دستیابی یا انحراف دردستیابی به یک خواسته معین وجود دارد.احتمال وقوع یک حادثه بد یا نا خوشایند ویا به معنی دستیابی به فرصتی که بعدا”در دسترس نیست .

شاهی با اشاره به اینکه: بیم ناشی ازعدم دستیابی یک پروژه به برخی ازاهداف ازپیش تعیین شده وعدم قطعیت واحتمال انحراف روش یک متغیرنسبت به پیش بینی های اولیه آن وزیان ناشی ازاین پیش آمد ،ناخوشایند بوده و ما را به بررسی انواع ریسک(ریسک اعتباری،ریسک نقدینگی،ریسک عملیاتی،ریسک کشوری،ریسک انتقال،ریسک بازار، ریسک شهرت،ریسک حقوقی) ومدیریت آن (جلوگیری ازپیشامدهای نا خواسته که بیم روی دادن آن می رود) سوق می دهد، گفت: این مهم در بانکها از اهمیت بیشتری برخوردار می شود،چرا که بانک یک موسسه خدماتی مالی است که در چارچوب اساسنامه و قوانین و مقررات ناظربه خود و به منظور کسب سود برای سهامداران وسپرده گذاران سرمایه گذاری مدت دارو با رعایت رشد وسلامت اقتصاد کشوردربخش های مختلف اقتصادی مبادرت به تجهیز وتخصیص منابع درقالب انواع عقود اسلامی و ارایه سایر خدمات درچارچوب های تعیین شده می نماید.

در ادامه این کارگاه وی به ارزیابی کاملی ازسنجش توان بازپرداخت ومحاسبه عدم بازپرداخت تسهیلات وخدمات تامین مالی وسنجیدن افراد دراستفاده ازمنابع سنجش توانائی مدیریتی،موضوع استفاده ازتسهیلات،به کار گیری منابع، سودآوری، میزان نیازبه منابع،نحوه بازگشت آن وارزیابی ریسک اعتباری مشتری پرداخت و گفت که اعتبار سنجی ازاهمیت به سزایی برخوردارمی شود و سوال مهم در اعطای تسهیلات این است که: – آیا مشتری به تعهدات خود عمل می کند؟ – آیا اعطای تسهیلات،سودآوری لازم رابرای بانک به دنبال خواهدداشت. – مدت بازپرداخت یا مدت تعیین شده برای بازگشت منابع چقدر
می باشد؟ – بهترین شیوه یا نوع اعطای تسهیلات کدام است؟ – شیوه نظارت دراعطای تسهیلات چیست؟ وآِیا منابع درخواستی،مناسب با نیازنیاز متقاضی می باشد.
وپاسخ مناسب به آن،شیوه های اعتبار سنجی مشتریان است(رتبه بندی یا رتبه سنجی مشتریان و هدف آن فراهم آوردن اطلاعات لازم برای اعطای تسهیلات به مشتریان دربانک و موسسات تامین مالی،برای سرمایه گذاری دربازارهای سرمایه می باشد.)

وی در پایان به مفهوم اولیه اهلیت اشاره نمود و خاطر نشان کرد: درمفهوم اولیه اهلیت، صلاحیت شخص دراستیفای حقوق خودش ومستلزم احرازعقل، بلوغ و رشادت می باشد، بلکه سنجش اعتبار مادی (توثیق آورده نقدی ومعرفی دارایی ثابت) و سنجش ظرفیت اقتصادی(توان کسب درآمد وبازپراخت تسهیلات) را به عنوان جزیی از صلاحیت فرد در اثبات اهلیت می توان عنوان نمود.

بالا